۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 1008421

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: با راه اندازی سامانه جامع پلاسما نظارت برخط بر حجم پلاسمای اهدایی جمع آوری شده به صورت لحظه‌ای مهیا شده است.

نظارت بر حجم پلاسمای اهدایی به صورت لحظه‌ای

محمدرضا عابدی، با اشاره به دستاوردهای ایجاد سامانه جامع پلاسما، اظهار کرد: ارتباط فعال این سامانه از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با شرکت‌ها برقرار شده و در حال حاضر پوشش سامانه برای مراکز فعال، تکمیل شده است.

وی با اشاره به امکاناتی که این سامانه در دسترس قرار می‌دهد، گفت: نظارت برخط بر حجم پلاسمای اهدایی جمع آوری شده به صورت لحظه‌ای، امکان پایش میزان تولید و ارسال پلاسما جهت پالایش به تفکیک شرکت و مرکز، کاهش ریسک‌های کیفی مترتب بر فرآورده‌های مشتق از پلاسما با شناسایی افراد پرخطر (با اتصال به سیستم ثبت احوال و پس از پیوستن سازمان انتقال خون ایران به این سامانه ملی) از جمله اطلاعاتی است که در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

عابدی افزود: سامانه جامع پلاسما امکان شناسایی اهداکنندگان حرفه‌ای و ایجاد منع‌های موقت و دائمی به نحوی که به هیچ وجه امکان اهدای پلاسما برخلاف ضوابط نباشد را نیز در اختیار ناظران قرار می‌دهد.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایجاد سامانه‌ای جامع مطابق مقررات و قوانین بالادستی است، تصریح کرد: این سامانه امکان تشخیص افراد اهداکننده پلاسمای هایپرایمیون و جداسازی پلاسمای اهدا شده از پلاسمای عادی اهدا شده، افزایش شفافیت در زنجیره تأمین پلاسما و فرآورده‌های مشتق از آن، ایجاد پایگاه داده از اطلاعات اپیدمیولوژیک حاصله، امکان پایش نشانگرهای سلامت اهداءکنندگان به صورت برخط و امکان بررسی درصد شیوع بیماری‌های واگیر در دسترس قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پتانسیل تولید پلاسما در کشور و ترغیب تأسیس کارخانه پالایش پلاسما نیز امکان پذیر شده و پیش‌بینی و آینده‌نگری برای تأمین داروهای مشتق شده از پلاسما محقق شده است.

به گفته عابدی، صدور IRC برای پلاسمای تولیدی هر شرکت و ثبت آن در سامانه‌های موجود و تفکیک میزان پلاسمای ارسال شده به منظور بازگشت دارو و تطابق این میزان، قابل رصد است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.